نویسنده: محمدحسن قدردان قراملکی


 

برخی در انکار صفات فرابشری امامان می‌کوشند چنین وانمود کنند که امامان نیز خود را مصداق چنین صفاتی ندانسته و در معرفی خودشان نیز از آنها استفاده ننموده‌اند. (1) و نیز آن بزرگواران در بحث و اختلاف شیعیان خود در این خصوص از موضع نفی دفاع می‌کردند. (2)
لکن از روایات (امام علی (علیه السلام) و امام سجاد (علیه السلام) و امام رضا (علیه السلام)) روشن می‌شود که امامان در صورت یافتن مخاطب خاص در معرفی خود از بیان صفات فرابشری خودشان کوتاهی نمی‌کردند، اینجا به خطبه امام حسن (علیه السلام) در مسجد کوفه بسنده می‌کنیم که در تعریف خودشان فرمودند:
یا اهل الکوفة اتقوا فینا فانا أمراءکم و انا اضیافکم و نحن اهل‌البیت الذی قال الله فیهم.
انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل‌البیت. (3)
در این معرفی حضرت هم به اهل نصب الهی و هم به اصل عصمت تأکید نموده است.
اما مشکل امامان چنان‌که حضرت علی (علیه السلام) فرمود، عدم شناخت مقام و منزلتشان توسط اصحابشان بود که متأسفانه این آفت بعد از چهارده سده باز به قوت خویش باقی مانده است.
بنابراین شبهه‌ای که بعضی طرح کردند که امامان از صفات فرابشری در معرفی خود استفاده نکردند، از ریشه سست است.

پی‌نوشت‌ها:

1. کدیور، مجله مدرسه، اردیبهشت 1385، ش3، ص 95.
2. حسین مدرسی طباطبایی، مکتب در فرآیند تکامل، صص 43 و 54.
3. سیر اعلام النبلاء، ج4، ص 394.

منبع مقاله :
زرشناس، زهره؛ (1391)، درآمدی بر ایران‌شناسی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ اوّل